<

LiMA žiniasklaidoje

 

Ką jaunam verslui siūlo Klaipėda?

Data: 2020 m. sausio 28 d.

Pirmas Lietuvos vienaragis, vienas po kito atsirandantys akceleratoriai, Lietuvos startuolių ekosistemos augimas – 2019 metai buvo itin sėkmingi jaunam verslui. Apie tai, kokie 2019-ieji buvo jaunam verslui Klaipėdoje ir ko galime tikėtis šiais 2020-aisiais, kalbėjomės su Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) Klaipėdos skyriaus pirmininke, LCC tarptautinio universiteto, ISM ir Lietuvos verslo kolegijos dėstytoja, verslininke ir 2019 metų Klaipėdos jaunosios verslininkės apdovanojimą gavusia Indre Razbadauskaite-Venske.

 

 

Puikiai pažįsti Klaipėdos verslo pasaulį, kokias ryškesnes tendencijas pastebi jaunimo verslumo skatinime mūsų mieste? Kuo ypatingi buvo praėjusieji 2019-ieji?

 

 

Paskutiniu metu pastebimas įvairių jaunimo verslumą skatinančių programų pagausėjimas bei didesnis jaunimo noras turėti savo verslą. 2019 m. verslo bendruomenės buvo tikrai aktyvios: vyko įvairūs konkursai, verslo skatinimo renginiai, pavyzdžiui metų pabaigoje vykusi pre-akceleratoriaus startuoliams programa – Primer mokymai, kurios metu net 18 dalyvių pristatė savo idėjas potencialiems investuotojams, tapo tikru proveržiu Klaipėdos regiono startuolių ekosistemai. Taip pat 2019 m. buvo gausu hekatonų, kaip „Hacker Games. Open data“, „Portathon Baltic 2019“.

 

 

Klaipėdoje prie jaunimo skatinimo ypač prisideda specialiai šiam tikslui susikūrusi asociacija „Startup Klaipėda“, asociacija „Mano miestas Klaipėda“, Klaipėdos mokslo ir technologijų parkas bei bendradarbystės erdvės „Light House“, „Spiečius“, Kultūros fabrikas. Pavyzdžiui „Mano miestas Klaipėda“ 2019 metais organizavo projektą „Sėkmingo verslo startas“, prie kurio prisijungė ne tik naujas idėjas vystantys žmonės, bet ir jau veikiantys verslai.

 

 

Pati dėstydama ir nuolatos bendraudama su jaunimu pastebiu, kad jauni žmonės vis dažniau ima svarstyti apie savo verslą. Pavyzdžiui, su LCC tarptautinio universiteto studentais nemažai diskutuojame apie tai, kaip jiems pradėti savo verslą,  susirasti tinkamus mentorius, kurie pagelbėtų tolimesniame idėjos vystymo kelyje.

 

 

Mane asmeniškai džiugina pamažu nykstantis mitas, jog savas verslas suteikia laisvą grafiką ir gyvenimą.  Anaiptol, verslininkas turi pasiryžti daug dirbti, priimti iššūkius, nesustoti vietoje, bet tuo pačiu ir atrasti gyvenimo kokybės balansą.

 

Kas labiausiai padeda jaunam verslui augti ir tobulėti?

 

Šiuo metu labiausiai veikia mentorystės programos, kurias siūlo „Light House“, „Versli Lietuva“ sukurta verslo vystymo erdvė „Spiečius“. Iš esmės, bet kokia pagalba jaunam verslui leidžia žengti pirmuosius žingsnius drąsiau.

 

Taip pat pastebiu dažniau vykstantį miesto bendruomenės įsitraukimą, kuriant produktus ar sprendimus miesto problemoms spręsti. Bendruomenių įtraukimas vyksta per kūrybines dirbtuves, įvairias moksleivių ir studentų muges. Pavyzdžiui, neseniai prisidėjau prie Groningeno universiteto ir „Startup Klaipėda“ organizuoto projekto, kurio metu moksleiviai ir studentai kūrė idėjas, kaip Klaipėdos miestą padaryti patrauklesniu jaunimui. Per labai trumpą laiką dalyviai sugebėjo pateikti realiai įgyvendinamų ir tikrai reikalingų idėjų Klaipėdos miestui. Manau, norint sėkmingai pritraukti jaunus žmones, yra būtina įtraukti patį jaunimą į pasiruošimą.

 

Startuolių ekosistemos augimas Klaipėdoje tikrai jaučiamas. Dabar yra tas metas, kai svarbu visas geras idėjas įgyvendinti, kad jos nenugultų į stalčių su užrašu „vėliau“. Šiame etape reikšmingą vaidmenį atlieka žmonių su sprendžiamuoju balsu palaikymas, kuris įkvepia, suteikia ryžto bei drąsos toliau tęsti užsimezgusias mintis - tegu jos materializuojasi, būtent tai ir atneš pokytį mieste.

 

Su kokiais iššūkiais susiduria jaunas verslas?

 

Turbūt nieko nenustebinsiu pasakydama, kad vienas didžiausių iššūkių pradedančiam verslui yra finansavimas. Tai ypatingai aktualu verslams, kuriems savo turimų resursų ar specifinių žinių nepakanka.

 

Kitas iššūkis yra susirasti patikimą komandą. Turėti nuolatinį palaikymą ir stiprią komandą, kuri Tavimi tiki ir kartu žengia pačiu sunkiausiu metu, kol keliai dar nepraminti, yra labai svarbu. Turint tvirtą komandą galima sugalvoti įvairių būdų kaip susikurti stipresnį finansinį pagrindą, tame tarpe ir kolektyviai investuojant patiems. Ne veltui sakoma, vienas mūšyje - ne karys. Taip ir verslo pasaulyje – vienam žymiai sudėtingiau, o komanda turi būti tokia, kuria gali pasitikėti besąlygiškai.

 

Dar vienas labai svarbus dalykas yra didžiulis noras ir drąsa. Tiesa, dabar jaunimas yra daug drąsesnis, jų nebereikia skatinti eiti konsultuotis, klausti, prašyti pagalbos – jie ateina patys. Drąsa ir užsispyrimas yra viena iš sudedamųjų sėkmingo verslo dalių. Tas pats galioja ir užsienio studentams, kurie nori kurti verslą čia, Lietuvoje. Jiems įvairių iššūkių Lietuvoje ar tarptautinėje rinkoje yra dar daugiau. Svarbu suprasti, kad yra žmonių, kurie gali padėti, reikia tik klausti.

 

Kiekvienam jaunam verslininkui patariu susirasti taip vadinamą mentorių – mokytoją, kuris yra patyręs savo srities profesionalas ir gali padėti išvengti nereikalingų klaidų. Geras mentorius sugeba ne tik nukreipti verslą sėkminga eiga, tačiau ir padėti jaunam verslininkui suprasti, kokių nesėkmių galima tikėtis. Šiandien rasti mentorių iš tiesų gan paprasta – tereikia užsiregistruoti vienoje iš mentorystės programų ir Tau bus paskirtas verslo žmogus, kuris padės įvairiose verslo idėjos vystymo stadijose.

 

Ko reikia Klaipėdoje, kad jauno verslo bendruomenė mieste dar labiau išaugtų?

 

Pirmiausia Klaipėdoje reikia ir toliau kurti aplinką, palankią steigtis naujiems verslams. Reikia bent vieno rimto, nuolatos veikiančio akceleratoriaus, tvarios startuolių bendruomenės, galimybių gauti finansavimą 1-2 metams ir, žinoma, verslumą skatinančių organizacijų sinergijos.

 

Pagrindinė problema, kurią įvardina pats jaunimas yra ta, jog jiems trūksta nuolatinės erdvės, kur jie galėtų pasidalinti savo idėjomis. Periodiškai vykstančių renginių ir konkursų tikrai nepakanka norint suburti tvirtą bendruomenę. Manau, reikalinga tokia erdvė, kuri skatintų jauną verslininką kurti ir kur būtų visos tam reikalingos sąlygos. Tai galėtų būti Klaipėdos miesto savivaldybės įsteigta vieta, kur susirinktų ne tik studentai ar baigę studijas jaunuoliai, bet ir moksleiviai, kurie taip pat vis dažniau nori kurti savo verslus.

 

Pradedame naujus 2020-uosius metus – ko laukti šiais metais verslumo pasaulyje?

 

Jau vyksta labai didelis pasiruošimas Europos jaunimo sostinės iniciatyvoms. 2021 metais bus begalės įvairių renginių ir projektų susijusių su jaunimo verslumo bei lyderystės skatinimu. Šiais metais vyks itin intensyvūs paruošiamieji darbai, bus patvirtinta nemažai naujų projektų.

 

Kartu su LCC tarptautiniu universitetu bei kitomis aukštojo mokslo institucijomis norime ir toliau skatinti jaunimo verslumą, todėl esame numatę įvairias jungtines programas, kurios suteiktų studentams progą dirbti su realiais verslais, sprendžiant jų iššūkius, ir įgyti darbo patirties.

 

Naujais metais ir toliau formuosis startuolių bendruomenė. Numatomi tęstiniai renginiai su bendradarbystės erdvėmis „Light house“, „Kultūros fabriku“ bei „Klaipėdos mokslo ir technologijų parku“, kurių pradžia buvo dar 2019 metais. Laukia dar daugiau mentorystės programų, pavyzdžiui su „Versli Lietuva“, kuri šiais metais intensyviai ruošėsi rinkdama stiprius mentorius, taip pat prognozuojamas freelancerių bendruomenės augimas bei susitikimai „Meet-up“, kuriuos organizuoja „Kultūros fabrikas“. Hekatonai taip pat neišnyks iš renginių kalendoriaus, vienas jų jau visai netrukus Klaipėdos mokslo ir technologijų parke „LT Game Jam 2020“.

 

Lietuvos bei Europos mastu – numatomas stiprus akceleratorių augimas, jaunojo verslo skaitmenizavimo galimybių verslo dirbtuvės ir dar daugiau įvairių programų mažam ir vidutiniam verslui, naujiems besikuriantiems startuoliams.

 

Publikuojama „KlaipėdaID“