<

Naujienos

 

Bemaž 10 kartų padidintos baudos už reklamos pažeidimus: signalas verslui

Data: 2019 m. liepos 11 d.

Šie metai reklamos reguliavimui yra ypatingi – įsigalioja net du reikšmingi teisės aktų pakeitimai, kurie turės įtakos tiek reklamą skleidžiančiam verslui, tiek priežiūros institucijoms. Norisi tikėti, kad ilgalaikėje perspektyvoje šių pokyčių naudą pajus ir Lietuvos vartotojai.

 

2018 m. rudenį Lietuvos Respublikos Prezidentė pateikė Reklamos įstatymo ir Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo (NKVVDĮ) pataisas, kuriomis pasiūlė ženkliai padidinti baudas už šių įstatymų pažeidimus.

 

Netrukus po to, ministro Virginijaus Sinkevičiaus iniciatyva pateiktos minėtų teisės aktų pataisos, kuriomis siūloma klaidinančios ir neleidžiamos reklamos priežiūrą iš Konkurencijos tarybos perduoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).

Po ilgų diskusijų valstybės institucijų koridoriuose, abi šios naujovės jau suderintos ir priimtos – Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai papildomos reklamos priežiūros funkcijos perduotos nuo šių metų gegužės 1 d., o rugsėjo 1 d. įsigalios naujosios pataisos dėl baudų didinimo.

 

Baudos didėja daugiau nei 10 kartų

 

Šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus yra nustatomos absoliučiomis sumomis. Už pirmąjį pažeidimą maksimali bauda gali siekti 8.688 Eur, o pakartotinai per metus padarius pažeidimą – 34.754 Eur.

 

Naujosiomis pataisomis atsisakoma absoliučių baudų sumų ir jos bus susiejamos su įmonės pajamomis – už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama bauda iki 3% ūkio subjekto metinių pajamų praėjusiais metais (tačiau ne daugiau kaip 100.000 Eur), o už pakartotinį pažeidimą – iki 6% metinių pajamų (tačiau ne daugiau kaip 200.000 Eur).

 

Skaičiuojant aritmetiškai, jau už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama daugiau nei 10 kartų didesnė bauda.

 

Naujosiomis pataisomis į Reklamos įstatymą taip pat „sugrąžinta“ lengvesnė sankcija – „įspėjimas“ (ši sankcija Reklamos įstatyme buvo numatyta iki 2013 m., o vėliau panaikinta).

 

Todėl tiek už reklamos, tiek už sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, kai tokiais pažeidimais nepadaroma esminės žalos įstatymais saugomiems interesams, galės būti skiriama ne piniginė bauda, o įspėjimas (tiesa, naujo pažeidimo padarymas po įspėjimo gavimo bus laikomas „pakartotiniu“ pažeidimu ir galės būti baudžiamas didesne bauda).

 

Norima atgrasyti nuo pažeidimų

 

Teikiant Reklamos įstatymo ir NKVVDĮ pataisas dėl baudų didinimo nurodyti siekiami tikslai – užtikrinti adekvačią atsakomybę už padarytus pažeidimus ir atgrasyti nuo pažeidimų darymo ateityje, taip pat užtikrinti geresnę teisių apsaugą.

 

Argumentuota, kad dabartiniai baudų dydžiai už minėtų įstatymų pažeidimus nėra atgrasantys, o pastaraisiais metais augo nesąžiningos komercinės veiklos bylų skaičius, didėjo raštiškų pranešimų ūkio subjektams dėl galimų reklamos pažeidimų skaičius, taip pat įmonės yra linkusios pakartotinai pažeisti įstatymus.

 

Pataisų rengėjų vertinimu, baudų nominalūs dydžiai buvo patvirtinti daugiau nei prieš dešimtmetį ir šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus Lietuvoje yra vienos mažiausių Europoje.

 

Plačiau skaitykite čia.