Naujienos

 

Remigijus Pečiulis. Verslas internete – kaip sukurtą produktą apsaugoti nuo kopijavimo?

Data: 2024 m. gegužės 21 d.

Šiais laikais, kai elektroninė prekyba vis labiau populiarėja, kone automatiškai daugėja ir produktų kopijavimo atvejų. Kopijuoti produktą, kas be ko, yra nelegalu, o pažeidėjui gali būti taikoma administracinė ar net baudžiamoji atsakomybė. Visgi, ne visada pažeidėjus yra įmanoma lengvai nubausti. Ką reikėtų žinoti tam, kad jūsų verslas internete nenukentėtų bei produktai išliktų unikalūs?

 

Tai, kad elektroninė prekyba visuomenei kasmet tampa vis svarbesniu klausimu, labai aiškiai parodo naujausia statistika. Tyrimų platformos „Statista“ šių metų pradžioje pasidalinti naujausi skaičiavimai numato, kad Europos elektroninės prekybos rinka ir toliau sparčiai kils, o jos pajamos iki 2028 m., prognozuojama, pasieks jau beveik 900 mlrd. JAV dolerių.

 

Pastebima, kad apsipirkimas internetu tampa vis populiaresnis tarp Europos vartotojų, ypač po koronaviruso pandemijos. Pavyzdžiui, „Statista“ duomenimis, 2019–2021 m. elektroninės prekybos pajamos Vokietijoje išaugo daugiau nei 20 mlrd. eurų, o Prancūzijoje nuo 2019 iki 2022 m. netgi daugiau nei 40 mlrd. eurų.

 

Kopijavimo įvairovė gali būti didelė

 

Ne paslaptis, kad advokatai, kurie dirba verslo ir įmonių teisės srityje, bene kiekvieną dieną iš klientų gauna pranešimus apie skaitmeninėje erdvėje parduodamas produktų kopijas, taip pat ir apie kitus daromus intelektinės nuosavybės pažeidimus.

 

Jeigu kalbame apie produktą, pavyzdžiui, tam tikrą namų apyvokos daiktą, produkto kopijavimas gali pasireikšti įvairaus pobūdžio veiksmais. Pavyzdžiui, produktas gali būti nukopijuotas visiškai, įskaitant prekių ženklą (klastotė) arba gali būti kopijuojamas tik produkto ar kokio nors jo išskirtinio elemento dizainas (produkto pakuotė ir pan.).

 

Kokiais teisiniais būdais galima kovoti su kopijuojančiaisiais?

 

Pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, kopijuojančiam pažeidėjui gali būti taikoma administracinė ar net baudžiamoji atsakomybė. Be to, žalą patyręs asmuo turi teisę savo pažeistas teises ginti ir civiline tvarka, t.y. pareikalauti pažeidėjo atlyginti visus dėl pažeidimo patirtus nuostolius (žalą), įskaitant negautas pajamas ir kitas išlaidas. Panašaus pobūdžio atsakomybė nustatyta ir kitų šalių įstatymuose bei tarptautiniuose teisės aktuose.

 

Deja, pasitaiko ir atvejų, kai siekiant apsaugoti produktą nuo kopijavimo, atsimušama į savotišką barjerą, kadangi produkto teisių savininkas gali būti vienoje valstybėje, kai tuo tarpu pažeidėjas kitoje valstybėje, o elektroninė prekyba vykdoma dar kitoje valstybėje.

 

Gera žinia ta, jog užkardyti daromus pažeidimus galima ir kitomis priemonėmis. Tokiomis kaip pranešimų ar skundų apie daromą intelektinės nuosavybės pažeidimą teikimu paslaugų teikėjams. Tiems, kurie rūpinasi svetainių priežiūra, domenų registru, mokėjimų surinkimu ar reklaminiu srautu ir kurių paslaugomis pažeidėjai yra priversti naudotis.

 

Šie paslaugų teikėjai tarptautinių ar nacionalinių teisės aktų pagrindu turi pareigą imtis priemonių vykdomam pažeidimui pašalinti. Tad galima gana efektyviai, bausti pažeidėjus per jų elektroninės parduotuvės uždarymą ar, mokėjimų surinkimo paslaugų nutraukimą, reklaminio srauto įsigijimo paskyrų apribojimą (pavyzdžiui, „Google Ads“).

 

Kaip nesąžiningą konkurentą pašalinti iš populiarių elektroninių platformų? 

 

Jeigu kalbame apie konkurentą, kuris prekiauja produktais, per populiarias elektroninių parduotuvių platformas tokias kaip „Shopify” ar „Amazon” pažeisdamas Jums priklausančią intelektinę nuosavybę, užkardyti daromus pažeidimus apribojant ar net uždarant jo svetainę galima pakankamai greitai ir efektyviai, jeigu tik žinosite, kaip tą padaryti.

 

Nacionaliniai ir Tarptautinės teisės aktai tokioms platformoms nustato pareigą imtis aktyvių veiksmų, kad naudojantis jų paslaugomis nebūtų vykdomi intelektinės nuosavybės pažeidimai.

 

Tiesa, galimybės greitai ir efektyviai pašalinti nesąžiningą konkurentą ženkliai sumažėja, jeigu nėra pasirūpinama intelektinės nuosavybės apsauga. Pavyzdžiui, patentų biure neregistruojamas produktui žymėti naudojamas prekių ženklas.

 

Pradedant internetinį verslą, nepamirškite atlikti šių veiksmų

 

Jeigu jau nusprendžiate pradėti internetinį verslą, kuriame prekiausite savo kurtais, unikaliais produktais, nenumokite ranka ir gerai tam pasiruoškite.

 

Prieš pradedant prekybą produktu ar net jo kūrimą, įsitikinkite, kad nėra ir nebus pažeidžiamos kitų asmenų intelektinės nuosavybės teisės. Įsitikinkite, kad planuojamas pardavinėti produktas nėra patentuotas, nėra registruotas tokio produkto dizainas. Taip pat valstybėse, kuriose ketinama prekiauti produktu, nėra registruotų analogiškų ar panašių prekių ženklų tapačioms ar panašioms prekėms žymėti.

 

Patys imkitės aktyvių veiksmų, kad intelektinė nuosavybė būtų apsaugota kuo didesne apimtimi. Šių veiksmų geriausia imtis dar iki pradedant prekybą produktu, t.y. registruoti planuojamą naudoti prekių ženklą, produkto, jo pakuotės, internetinio puslapius dizainus, kai jie atitinka registracijai keliamus reikalavimus.

 

Atminkite, nors intelektinės nuosavybės teisės nėra ginamos savaime ir reikalauja aktyvių teisių savininko ar turėtojo veiksmų, tačiau kuo didesne apimtimi ji apsaugota, tuo paprasčiau ją apginti.

 

Plačiau skaitykite čia